PostNL Pride is erg zichtbaar!

 

Deze week zijn de resultaten van het diversiteitsonderzoek bekend gemaakt. Het blijkt dat PostNL Pride erg zichtbaar is, en we met elkaar goed hebben gewerkt aan een inclusief bedrijf waar iedereen zich thuis voelt. Hieronder een samenvatting vanuit de informatie vanuit PostNL. Lees het hele bericht op MijnPostNL: https://mijnpostnl.nl/nieuws/2020-11-30-resultaten-diversiteitsonderzoek-2020.

 

Diversiteitsindex met 15 procentpunten gestegen

Binnen PostNL gebruiken we de zogenoemde diversiteitsindex. Die geeft het gemiddelde weer van de scores op het gebied van acceptatie, inclusiviteit en diversiteit. In 2016 kwam de diversiteitsindex uit op 64 procent. Dit jaar stijgt de index met maar liefst 15 procentpunten naar 79 procent. In de afbeelding hieronder zie je de onderliggende cijfers. 80 procent van de collega’s ervaren dat we een inclusief bedrijf zijn, zoals het open kunnen zijn over je geaardheid en het krijgen van gelijke kansen.

 



Netwerken dragen ook bij aan stijging diversiteitsindex

Het diversiteitsonderzoek laat ook zien dat onze netwerken heel waardevol zijn. Behalve dat de bekendheid van onze netwerken is gestegen, dragen ze ook voor een belangrijk deel bij aan de stijging van de diversiteitsindex. Want de inzet van de netwerken is er juist op gericht dat collega’s onder meer zichzelf kunnen zijn en dat iedereen gelijke kansen krijgt. De netwerken toonden ook veel initiatief. Ook ons Pride-netwerk heeft zich de afgelopen jaren onderscheiden met positieve en in het oog springende acties. Denk bijvoorbeeld aan de speciale regenboogbussen die sinds oktober in Nederland rondrijden.

Verbeterpunten, en hoe nu verder

Wij willen een inclusieve organisatie zijn, een bedrijf waar mensen zich thuis voelen. Daarom hebben we ook een aantal verbeterpunten benoemd. We gaan de resultaten verder analyseren en bespreken met alle belanghebbenden. Elk bedrijfsonderdeel heeft eigen aandachtspunten. We hebben al een zogenoemde menukaart ontwikkeld waarop mogelijke acties staan. Die bespreken we op verschillende managementniveaus. Tot slot: onze aanpak op het gebied van diversiteit en inclusiviteit is gericht op de langere termijn. Dus ook de komende vier jaar werken wij stapsgewijs aan een steeds inclusiever PostNL. Diversiteit is het startpunt en inclusiviteit de eindbestemming.