PostNL Pride is erg zichtbaar!
Deze week zijn de resultaten van het diversiteitsonderzoek bekend gemaakt. Het blijkt dat PostNL Pride erg zichtbaar is, en we met elkaar goed hebben gewerkt aan een inclusief bedrijf waar iedereen zich thuis voelt. Hieronder een samenvatting vanuit de informatie vanuit PostNL. Lees het hele bericht op MijnPostNL: https://mijnpostnl.nl/nieuws/2020-11-30-resultaten-diversiteitsonderzoek-2020.
Diversiteitsindex met 15 procentpunten gestegen
Binnen PostNL gebruiken we de zogenoemde diversiteitsindex. Die
geeft het gemiddelde weer van de scores op het gebied van acceptatie,
inclusiviteit en diversiteit. In 2016 kwam de diversiteitsindex uit op 64
procent. Dit jaar stijgt de index met maar liefst 15 procentpunten naar 79
procent. In de afbeelding hieronder zie je de onderliggende cijfers. 80 procent
van de collega’s ervaren dat we een inclusief bedrijf zijn, zoals het open
kunnen zijn over je geaardheid en het krijgen van gelijke kansen.
Netwerken dragen ook bij aan stijging diversiteitsindex
Het diversiteitsonderzoek laat ook zien dat onze netwerken heel
waardevol zijn. Behalve dat de bekendheid van onze netwerken is gestegen,
dragen ze ook voor een belangrijk deel bij aan de stijging van de
diversiteitsindex. Want de inzet van de netwerken is er juist op gericht dat
collega’s onder meer zichzelf kunnen zijn en dat iedereen gelijke kansen
krijgt. De netwerken toonden ook veel initiatief. Ook ons Pride-netwerk heeft
zich de afgelopen jaren onderscheiden met positieve en in het oog springende
acties. Denk bijvoorbeeld aan de speciale regenboogbussen die sinds oktober in
Nederland rondrijden.
Verbeterpunten, en hoe nu verder
Wij willen een inclusieve organisatie zijn, een bedrijf waar
mensen zich thuis voelen. Daarom hebben we ook een aantal verbeterpunten
benoemd. We gaan de resultaten verder analyseren en bespreken met alle
belanghebbenden. Elk bedrijfsonderdeel heeft eigen aandachtspunten. We hebben
al een zogenoemde menukaart ontwikkeld waarop mogelijke acties staan. Die
bespreken we op verschillende managementniveaus. Tot slot: onze aanpak op het
gebied van diversiteit en inclusiviteit is gericht op de langere termijn. Dus
ook de komende vier jaar werken wij stapsgewijs aan een steeds inclusiever
PostNL. Diversiteit is het startpunt en inclusiviteit de eindbestemming.